18 sierpnia, 2022

Suplementy wspomagające odchudzanie

Suplementy wspomagające odchudzanie

Dążysz do poprawy swojej sylwetki i chcesz szybciej zredukować masę ciała?

Chcesz przyśpieszyć efekty swojego odchudzania?

Z tego wpisu dowiesz się na jakie suplementy nie warto wydawać pieniędzy, ponieważ dzięki nim nie schudniesz lub różnice będą jedynie nieznaczne.

Najbardziej odchudzą one Twój portfel.

Chrom

  • Już w badaniu z 2013 roku nie znaleziono wiarygodnych dowodów pozwalających podejmować konkretne decyzje dotyczące skuteczności i bezpieczeństwa suplementów chromu u osób dorosłych z nadwagą lub otyłością (1).
  • W 2019 roku badano wpływ suplementacji chromu i l-karnityny na masę ciała i profile metaboliczne u kobiet z nadwagą i otyłością z zespołem policystycznych jajników. W 12-tygodniowym badaniu wzięły udział 54 kobiety z nadwagą i otyłością. Połowa z nich otrzymywała suplementy (200 μg/dobę pikolinianu chromu plus 1000 mg/dobę karnityny), a druga połowa placebo (2). U osób przyjmujących suplementy zauważono nieznaczną zmianę masy ciała (średnio 0.7 kg) oraz spadek glukozy na czczo o średnio 4.9 mg/dl.
  • W metaanalizie z 2021 roku wykazano, iż suplementacja chromem nie ma wpływu na wskaźnik masy ciała BMI. (3). Zauważono natomiast, że chrom istotnie obniżył ciśnienie rozkurczowe krwi u pacjentów.

 

L-karnityna

  • Autorzy metaanalizy z 2016 roku dowiedli, że otyli, dorośli pacjenci, którzy otrzymywali suplementację l-karnityną podczas odchudzania, tracili więcej masy ciała (o średnio 1,33 kg) w porównaniu z grupą kontrolną. Wyniki analizy meta-regresji czasu trwania spożycia wykazały, że skala utraty wagi wynikającej z suplementacji karnityną znacząco malała w czasie (czyli na początku te wyniki faktycznie były obiecujące, a później różnice nie były znaczące) (4).
  • Wyniki kolejnego badania z 2020 roku, w którym brało udział łącznie 2292 pacjentów, dowiodły, że suplementacja l-karnityną zapewnia jedynie niewielki wpływ na redukcję masy ciała. Nie zaobserwowano znaczącego wpływu suplementacji na obwód talii i zawartość tkanki tłuszczowej u badanych (5).
  • W tym samym roku przeprowadzono jeszcze jedno badanie na ten sam temat. Wykazano w nim, że suplementacja l-karnityną owszem, może przyczyniać się delikatnie do mniejszej masy ciała. Jednak suplementacja l-karnityną nie zmieniła procentowej zawartości tkanki tłuszczowej ani obwodu talii.
    Co ciekawe, analiza podgrup wykazała, że ​​l-karnityna wspomagała redukcję masy ciała jedynie u osób z nadwagą i otyłością. Należy podkreślić, że w badaniu poza włączeniem suplementacji pacjenci byli na diecie redukcyjnej w połączeniu z innymi modyfikacjami stylu życia (6).

 

Zielona herbata

  • Zielona herbata odgrywa ważną rolę w metabolizmie tłuszczów, zmniejszając spożycie pokarmów, przerywając emulgację i wchłanianie lipidów, hamując adipogenezę i syntezę lipidów oraz zwiększając wydatkowanie energii poprzez termogenezę, utlenianie tłuszczu i wydalanie lipidów z kałem. Jednak dokładne mechanizmy stojące za tym zjawiskiem nie są na razie znane i potrzeba jest dalszych badań.
  • Coraz więcej badań klinicznych potwierdza też korzystny wpływ zielonej herbaty na walkę z otyłością. Jednak ciężko jest określić optymalną dawkę, ponieważ w badaniach brały udział osoby o różnych masach ciała (choć większość była przeprowadzona na osobach otyłych lub z nadwagą). Trudności z ustaleniem odpowiedniej dawki wynikają też z różnic podaży kcal w diecie, intensywności aktywności fizycznej, siły podporządkowania się instrukcja testu, podłoża genetycznego populacji, różnego składu ciała i różnych nawyków żywieniowych (7).

Pamiętajmy o tym, że żadne suplementy nie zastąpią nam dobrze zbilansowanej diety, regularnej aktywności fizycznej sprawiającej nam radość, dbałości o sen i optymalny poziom stresu.

We wszystkich badaniach, w których potwierdzona została jakakolwiek skuteczność suplementów na tempo utraty wagi, poza przyjmowaniem tabletek badani wprowadzili istotne zmiany w swoich nawykach.

Podsumowując, jeśli lubisz – pij zieloną herbatę, może Ci nieco pomóc. Na drogie suplementy nie wydawaj pieniędzy, lepiej zostaw je sobie na karnet na siłownię czy jakąś aktywność fizyczną, która sprawia Ci radość.

Źródła:

(1) Tian H, Guo X, Wang X, He Z, Sun R, Ge S, Zhang Z. Chromium picolinate supplementation for overweight or obese adults. Cochrane Database Syst Rev. 2013 Nov 29;2013(11):CD010063. doi: 10.1002/14651858.CD010063.pub2. PMID: 24293292; PMCID: PMC7433292.

(2) Jamilian M, Foroozanfard F, Kavossian E, Kia M, Aghadavod E, Amirani E, Asemi Z. Effects of Chromium and Carnitine Co-supplementation on Body Weight and Metabolic Profiles in Overweight and Obese Women with Polycystic Ovary Syndrome: a Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Trial. Biol Trace Elem Res. 2020 Feb;193(2):334-341. doi: 10.1007/s12011-019-01720-8. Epub 2019 Apr 11. PMID: 30977089.

(3) Asbaghi O, Naeini F, Ashtary-Larky D, Kaviani M, Rezaei Kelishadi M, Eslampour E, Moradi S, Mirzadeh E, Clark CCT, Naeini AA. Effects of chromium supplementation on blood pressure, body mass index, liver function enzymes and malondialdehyde in patients with type 2 diabetes: A systematic review and dose-response meta-analysis of randomized controlled trials. Complement Ther Med. 2021 Aug;60:102755. doi: 10.1016/j.ctim.2021.102755. Epub 2021 Jul 5. PMID: 34237387.

(4) Pooyandjoo M, Nouhi M, Shab-Bidar S, Djafarian K, Olyaeemanesh A. The effect of (L-)carnitine on weight loss in adults: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Obes Rev. 2016 Oct;17(10):970-6. doi: 10.1111/obr.12436. Epub 2016 Jun 22. PMID: 27335245.

(5) Talenezhad N, Mohammadi M, Ramezani-Jolfaie N, Mozaffari-Khosravi H, Salehi-Abargouei A. Effects of l-carnitine supplementation on weight loss and body composition: A systematic review and meta-analysis of 37 randomized controlled clinical trials with dose-response analysis. Clin Nutr ESPEN. 2020 Jun;37:9-23. doi: 10.1016/j.clnesp.2020.03.008. Epub 2020 Apr 18. PMID: 32359762.

(6) Askarpour M, Hadi A, Miraghajani M, Symonds ME, Sheikhi A, Ghaedi E. Beneficial effects of l-carnitine supplementation for weight management in overweight and obese adults: An updated systematic review and dose-response meta-analysis of randomized controlled trials. Pharmacol Res. 2020 Jan;151:104554. doi: 10.1016/j.phrs.2019.104554. Epub 2019 Nov 17. PMID: 31743774.

 

Zobacz moje produkty

Zostaw Komentarz

Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco !

Uzyskaj dostęp do aktualnych i wartościowych porad i przepisów dietetycznych